Thursday, July 3, 2008

people pleaser

bkn sekali dua...da bnyk kali
mesti rmi gak yg pnah kne
layanan yg diberikn oleh salesgirl/man/waiter/penjaga kedai yg sux
sux gle...
bkn ape la kn?...nk kte da lewat ptg...aku pg time kdi bru je bkak
so ape alasan lg nk tunjuk muke yg mmg da buruk, pas2 lg buruk ble masam n all

'kak, mintak size ni ek? nk try both sides'

'hm, ok' kata akak itu dgn muka yg mmg cm ****

mse dia g amik kasut tu dlm stor, aku da jd bengang..
akak ni mmg nk kne...bknnye aku nk sgt pon bli kn..
ble dia dtg blk, aku try...mmg ok
tp sbb akak tu fail dlm melayan pelanggan..sbb bkn aku sorg je, ada sorg lg mak cik pon kne layan cmtu
n sbb tu

'xpe lah kak, sy xnk' n aku blah dgn mke slamba

sian kt kdi vincci tu, ilang satu sale di pagi hari sbb pekerja dia cm *******
mmg la, aku x bli bknnye bankrupt kdi tu
tp kalo 10 customer rse cm aku,n bnyk hari...blh jd gak kn?

b4 dat, pg lg satu kdi
bkn nk bli pon...saje tgk2
ada abg cine ni sorg

'ye dik, blh tlg?'

aku pon tny la, ni model bru ke? ape function best? etc.

dia pon dgn sabar lyn aku, xplain satu2, dgn pnuh detail (wpon x bpe phm pelat dia)
tp cm best...lembut je dia ckp, bersopan sgt, senyum sokmo =)
x psl2, kdi tu berjaya menjual satu product dia n b4 dat da ada pmpn arab ni bli plasma tv kt kdi tuh
murah rezeki kn business tauke kdi tu?

jd, aku rse...kalo nti kte bkak kdi...kte kne monitor pekerja kte
pndi x lyn org, sabar ke x
yela, mmg la ada customer yg mengada2
tp mmg la kn, kalo x sabar, jgn cr keje yg kne deal ngn org
baik keje ngn computer jek
untung rugi perniagaan, pekerja pny attitude yg decide

and that's that

7 comments:

.theberuk said...

.From kecik aku mmg ada hati nak bukak restoran Nasik KAndaq ngan butik baju.selalu jugak aku perasan.mmg aku nak worker aku selalu senyum and jgn kacau customer yg tgh check out baju.just dok jauh2 & tgk ja.menyampah jugak aku bila pg kedai worker tu asyik ikut ja aku.bengong.

tmah said...

ha, stail tu pon satu
mcm la kte duk gatal sgt nk mencuri...rimas gle..

dreamer said...

::btul2 pelayan mcm tuh patutnye kau mintak je banyak2 saiz. biar die rase. ahaha

A Mutalib said...

aku rase kite sume mempunyai dilema yang same. kadang2 masuk kedai biase2 je pon, bukanlah branded sangat pon, kadang2 separe branded je. tp sales girl bajet die bukak kedai tu.. and kite ni nak sangat curik barang2 die. ade skali tu aku geram, aku usha jeeeeeee sume baju2 die.. pastu da abes, aku tgk salesgirl yang dok kejar aku sane sini sambil pandang aku macam helang tu,

"ala, baju2 kedai ni sume tak lawa laa..takpe la ek. Thanks!"

Hoho. Maaf kerane emo.

tmah said...

huhu...agak r aini...tp xpe...mmg btol pon kn??...
jd la salesperson yg berwibawa
spy x dilayan cm sampah
haha

Nurul Nuha said...

HAHAHAHAHAHAHA!

i know how the salesgirl rasa actually but i don't usually bwat muka masam like to scare customer off la..

no matter how penat you melayan customer or having a bad day or whatsoever, at least the only thing you can do is smile. even kalo takley smile pun, just JANGAN show your muka masam or any of your bad attitude la..because we are paid to serve the customer. LOL!

but one thing that sometimes brightenes me up kalo penat kerja sgt2 is when customers ask me for my opinion which shoes suits her best.. rasa macam sgt dihargai setelah penat2 mencari kasut di dalam stor..hehe!!

and this is all from a salesgirl's point of view.. hahahaha!!

MaJa said...

thats why i always buy my gadgets from chinese men.. even if theyre lying , ill never knew..